CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, May 17, 2013

Bab 7 (Hello, dia milik akulah!)

“Macam mana? Boleh tak kau terima cadangan aku ni Jan?” Tan Sri Syafique bertanya lembut sambil memandang sekilas ke wajah sahabat baiknya itu. Jikalau bukan kerana ihsan Pak Su Ejan sekeluarga, tidak mungkin dia akan menikmati kejayaan seperti sekarang ini. Tidak mungkin Menara Kayrina akan berdiri megah di bandaraya Kuala Lumpur.       
      Pak Su Ejan masih senyap sejak tadi. Tidak tahu apa Jawapan sesuai yang harus diberikan kepada Tan Sri Syafique. Permintaan Tan Sri Syafique terlalu berat untuk dipenuhi, kerana ianya melibatkan kehidupan orang lain. Kebahagiaan dan kerelaan seseorang.
      “Kenapa Jan? Kau masih memikirkan keputusan kau ke?” Tan Sri Syafique bertanya lagi apabila hanya melihat kebisuan Pak Su Ejan.
      Pak Su Ejan menoleh wajah Tan Sri Syafique. Keihklasan dan kejujuran Tan Sri Syafique dalam menyatakan hasratnya mengundang simpati di hatinya. Dia mengeluh.
      “Kalau ikutkan hati aku ni, memang tak ada masalahnya Fiq. Cuma, aku takut yang anak saudara aku tu nanti tidak setuju dan menolaknya. Apatah lagi dia ada ayah di kampung. Aku takut mereka semua tidak bersetuju Fiq, kerana Asmadylah satu-satunya harapan mereka.” Pak Su Ejan meluahkan apa yang terbuku dihati.
 Tan Sri Syafique hanya mengangguk perlahan. Ada riak kecewa di wajahnya. Dia sudah tidak tahu apa yang harus dibuat. Keputusan yang di rasakan betul disaat ini ialah mengahwinkan anak gadisnya dengan anak saudara kawan baiknya, Pak Su Ejan.
      Tan Sri Syafique telah mendapat tahu dari Feroz bahawa anak saudara Pak Su Ejan juga belajar di Universiti yang sama dengan Kay. Dia bersyukur kerana telah diberikan petunjuk bahawa hanya anak saudara Pak Su Ejanlah yang layak untuk Kay. Dia sendiri tak pasti kenapa gerak hatinya seolah-olah yakin bahawa keputusannya kali ini memang tepat.
Sudah tiga hari dia memikirkan perkara ini masak-masak. Seingatnya, dia pernah bersemuka dengan anak saudara Ejan yang dimaksudkan. Itupun hanya sempat berbual sekejap sahaja semasa dia terserempak dengan mereka di sebuah bank. Memang budaknya nampak baik. Namun setakat luaran kelihatan baik masih tidak mencukupi. Tetapi, Tan Sri Syafique benar-benar yakin dengan gerak hatinya bahawa budak itu sememangnya baik dan boleh dpercayai.
      “Jadi, tak dapatlah ni? Kalau betul-betul tak dapat, tak apalah Jan... Aku faham. Aku pun tak nak memaksa kau. Aku hormat apa saja keputusan Kau Jan.” Ujar Tan Sri Syafique lembut namun sedikit kecewa pada nadanya.
Dia tidak sanggup untuk mendesak Pak Su Ejan lagi. Sudah begitu banyak budi lelaki itu padanya. Baginya, hanya dengan cara mengahwinkan Kay dengan anak Pak Wanlah satu-satunya cara yang terbaik. Pak Su Ejan pula hanya mempunyai seorang anak tunggal perempuan, itupun sudah lama berumah tangga.
      Sekali lagi Pak Su Ejan diundang resah. Kalau boleh, dia tidak mahu mengecewakan rakannya itu. Sejak dari bangku sekolah lagi dia berkawan baik dengan Tan Sri Syafique  .
 Namun, apabila Tan Sri Syafique berpindah ke bandar, persahabatan mereka hanya terputus begitu sahaja. Sehinggalah suatu hari Tan Sri Syafique pulang ke kampung itu semula dengan keadaan yang cukup menyedihkan. Kepada mereka sekeluargalah Tan Sri Syafique telah menumpang kasihnya sehingga berjaya seperti sekarang.
“Siapa kata tak dapat? Kau jangan bimbang Fiq... Aku akan uruskan segalanya. Aku dah tahu apa nak buat untuk mengahwinkan mereka Fiq. Aku dah fikir masak-masak dan buat keputusan, aku setuju Fiq. Mereka mungkin akan kecewa dengan rancangan kita ni, tapi kita buat semua ini untuk kebaikan masing-masing. Walaupun perkahwinan ini dirahsiakan dari Wan dan juga emak kat kampung tu. Aku harap satu hari nanti mereka akan faham.” Ucap Pak Su Ejan setelah agak lama mendiamkan diri.
Berubah wajah Tan Sri Syafique sebaik sahaja mendengar keputusan Pak Su Ejan secara tiba-tiba.
“Kau betul-betul setuju ke ni Jan? Aku rasa macam mimpi je dengan semua ni. Betul ke Jan?” soal Tan Sri Syafique berkali-kali. Wajahnya jelas kelihatan ceria.
Pak Su Ejan tersenyum sambil menepuk-nepuk bahu Tan Sri Syafique.
“Aku betul-betul lah ni Fiq. Takkan aku nak main-main dalam soal ni. Ini soal masa depan anak-anak kita. Aku dah anggap Asmady tu macam anak aku sendiri. Aku terlalu sayangkannya Fiq... aku cuma inginkan dia bahagia. Dan, aku harap bahawa keputusan aku ni tak salah Fiq.”
“Insya-Allah Jan. Aku gembira sangat kau bersetuju. Terima kasih ya Jan, tak tahu macam mana lagi aku nak berterima kasih pada kau. Dah banyak kau bantu aku Jan. Aku terpaksa buat begini, demi menyelamatkan maruah keluarga aku. Dan aku tidak akan sekali-kali membenarkan hubungan anak aku dengan keluarga musuh aku tu berterusan. Aku gembira sangat Jan...” luah Tan Sri Syafique. Tidak henti-henti dia mengucapkan rasa bersyukurnya.
“Aku pun macam tu Fiq. Dahlah, yang penting sekarang ni kita rancang semua ni baik-baik.” Cadang Pak Su Ejan.
Tan Sri Syafique mengangguk. “Ya, aku akan buat persediaan. Aku akan tempah tiket untuk kita pergi ke Korea minggu depan. Kita kahwinkan aje mereka di sana memandangkan mereka masih belajar.” Cadang Tan Sri Syafique tidak sabar.
Pak Su Ejan tersenyum dan mengangguk perlahan. Dia mengikut rasa gerak hatinya. Dia cuba membuat keputusan berdasarkan apa yang dirasakannya tepat pada saat ini. Maafkan Ejan, abang Wan. Maafkan Ejan, Mak. Mungkin keputusan Ejan ni terburu-buru, tapi itulah satu-satunya cara untuk membalas budi baik Tan Sri Syafique selama ini. Bentak jiwa Pak Su Ejan.

JAM di apartment kediaman Kay sudah menunjukkan pukul sembilan malam. Namun, sejak dari tadi Kay masih berdiri di balkoni apartment tingkat 18 membuang pandang ke seluruh bandar Seoul. Apartment itu telah dihadiahkan ayahnya sejak dia mula menyambung pelajarannya di University Of Seoul dua tahun lalu.
Selepas sahaja mengambil keputusan SPM pada tahun 2005, Kay lalu mendapat tawaran untuk menyambung kembali pelajarannya selama 5 tahun di University Of Seoul, South korea dalam bidang Kejuruteraan Awam. Keputusannya yang sangat cemerlang telah membawa dia ke negara 4 musim ini.
Apartment Samcsheong yang mempunyai 25 tingkat itu terletak tidak jauh dari kawasan Seongbuk-gu, Seoul. Hanya mengambil masa dua puluh minit sahaja untuk sampai ke UOS jika menaiki kenderaan. Apartment tersebut juga terletak di kawasan kejiranan 203 Samseondong, dan hanya mengambil masa beberapa minit sahaja dari pusat bandaraya Seoul.
Keadaannya yang strategik terletak di tengah-tengah kawasan pusat bandaraya menyebabkan ramai penghuni Korea lebih suka tinggal di kawasan itu kerana jarak mereka tidak jauh sekirannya hendak pergi ke tempat kerja yang terletak di pusat bandaraya Seoul.
Kay lebih senang tinggal seorang diri di apartment itu walaupun ayahnya, Tan Sri Syafique berkali-kali telah menyuruh Kay untuk bawa beberapa orang teman perempuannya tinggal bersama. Malah, berkali-kali juga ayahnya menyuruh dia untuk tinggal sahaja di rumah agam milik keluarga arwah ibunya yang terletak tidak jauh dari kawasan bandar itu. Namun langsung Kay tidak setuju. Baginya, dia lebih sukakan keadaan di apatment itu dan lebih selesa tinggal seorang diri.
Bukannya dia tidak suka jikalau Raula dan Zateel tinggal bersamanya, tetapi dia tidak suka kalau ada orang yang cuba menegurnya atau menyibuk tentang dirinya. Lebih-lebih lagi kalau si Raula, sikap Raula yang suka membebel dan menegurnya kadang-kala membuatkannya sedikit rimas dan muak. Sebab itulah dia lebih senang tinggal seorang. Dia boleh bebas melakukan aktiviti yang dia suka.
Fokus pandangan Kay kembali pada pohon-pohon ceri yang ditanam berderetan sepanjang-panjang jalan di bawah apartment Samcsheong itu. Liuk-lentiuknya amat mengasyikkan. Desiran daun-daun yang ditiup angin malam, bergemersik indah ke telinganya. Cabang-cabang kecil bergesel liar ke dinding dan ke bingkai tingkap.
Begitulah iklim anugerah Allah ke daerah yang bermusim. Anginnya sentiasa sejuk dan nyaman, walaupun musim panas sudah bersedia memberi laluan ke musim luruh yang bakal tiba. Seronok dia melihat pemandangan bandar Seoul pada waktu malam di balkoni itu. Cahaya lampu neon dan lampu LED yang bergemerlapan dari seluruh pelusuk bangunan dan jalan-jalan begitu indah sekali.

LAMUNAN Kay terhenti sebaik sahaja terdengar bunyi telefonnya berdering nyaring. Kay merogoh tangannya ke dalam kocek seluar pendeknya untuk mengambil telefon bimbit. Dia tersenyum sebaik sahaja melihat nama “Sayang Nafri” tertera di skrin telefon.
“Helo sayang!” Jawab Kay ceria. Memang itu adalah panggilan yang dia tunggu-tunggu sedari tadi.
“Hello sayang. You buat apa tu?” kedengaran suara Nafri di corong talian bertanya lembut.
“Emm, tak buat apa-apa. Tengah lepak kat balkoni aje. Tunggu You call I lah ni.”
“La, ye ke ni? Kesiannya... sorrylah sayang, I baru aje balik main futsal. Ni pun tengah nak pergi mandi tapi rasa tak bestlah kalau tak dengar suara you dulu. I miss you sayang.” Desah Nafri.
Kay hanya tersenyum manja mendengar pengakuan kekasih hatinya itu.
It’s okay. I faham, and I miss you too. You tak nak jumpa I ke malam ni? Malam ni I free. Semua assignment I dah siap, tunggu nak pergi hantar aje.”ujar Kay ceria.
“Err, sorrylah sayang. Bukan I tak nak jumpa you malam ni tapi I letihlah. Tambahan pula assignment I pulak belum siap. Mana nak siapkan assignment lagi, nak cari maklumat lagi. So, I betul-betul tak bolehlah malam ni. Sorry sayang ya?”
Kay melepaskan keluhan kecewanya. “Ya ke? Hmm, kalau macam tu tak apalah. I faham. Its okay.”
“Betul ni sayang? You tak merajuk?” Soal Nafri berbaur manja. Dia memang sudah cukup masak dengan sifat Kay.
“Nak merajuk apa pulak? I bukan budak keciklah nak merajuk-merajuk ni. Tak kuasa...” Jawab Kay lemah namun hatinya sedikit kecewa kerana hasrat hatinya ingin bertemu terpaksa ditangguh.
“Ha, macam itulah sayang I. Macam ni lah, I janji kita keluar esok ya?”
“Esok?” Soal Kay sedikit teruja. Dia kembali menguntum senyum sambil jari kirinya leka memintal-mintal hujung rambut.
“Ha’ah, esok. Kenapa? You dah ada plan ke?”
“Eh, tak adalah. I free aje.” Jawap Kay laju. Hatinya kini sudah berbunga ria.
Hmm, so? Kita jumpa esok ek? I datang ambil you tepat pukul sebelas pagi, ok tak?” cadang Nafri.
Kay mengangguk setuju. “Okay. I tunggu, but make sure don’t late ya. You tahukan I tak suka tunggu lama-lama.”
“Ya, I know sayang. Don’t worry. So, I’ll see you tomorrow.”
Okay then.”
“Bye sayang. Good night! I love and miss you so much!” Luah Nafri.
Semakin lebar senyuman Kay menguntum. “I love and miss you too! Night.”
Tit! Talian diputuskan. Lama Kay merenung telefon bimbitnya itu. Setelah lebih seminggu tidak bersua dengan sang kekasih hati, akhirnya dapat juga dia bertemu dengan Nafri esok. Hatinya sudah tidak sabar lagi. Terasa dirinya yang separuh adalah milik Nafri.
Sehingga begitu sekali Kay mencintai lelaki itu. Lelaki yang dibenci oleh ayahnya. Kadang-kala, bila dia memikirkannya semula, dia langsung tidak faham mengapa ayahnya sangat benci dengan keluarga Nafri. Dia juga takut untuk memikirkan sejauh manakah hubungan cinta itu nanti? Cinta yang terhalang kerana orang tua.
Kay nekad. Kali ini dia akan berdepan dengan ayahnya dan cuba memujuk ayahnya agar menerima Nafri. Dia sudah tidak sanggup lagi terus-terusan membohongi ayahnya. Walau apapun yang terjadi, Kay sudah bersedia untuk menempuhi segalanya. Dia cuba untuk berfikiran positif tentang kemungkinan yang bakal berlaku.
Walaupun hatinya pada malam itu disulami gundah. Seolah-olah ada sesuatu yang buruk akan berlaku. Perasaanya resah sejak petang tadi. Kay sendiri tidak tahu mengapa perasaannya terganggu hari itu. Panggilan dari Nafri sebentar tadi sedikit-sebanyak telah menceriakan hatinya.
Setiap kerja yang dibuatnya hari itu serba tidak menjadi. Kay masuk ke ruang tamu setelah angin malam menyerbu dirinya. Memang terasa sangat sejuk. Setelah mengunci pintu dan menarik langsir, dia duduk di sofa dan mencapai remote tv. Satu per satu siaran televisyen di tekannya, namun satu pun tidak menarik minatnya.
Kay mengeluh berat. Tv dipadamkan dan remote dilemparkan kembali ke atas meja kecil. Dia bingkas bangun dan berjalan masuk ke bilik tidur. Punggungnya lantas dilabuhkan di atas kerusi meja belajarnya. Laptopnya yang masih terpasang ditatap. Malas untuk terus melayan perasan, Kay cuba membuang rasa gundahnya dengan bermain game yang ada dalam laptopnya itu. Mungkin dengan cara itu perasaannya yang terganggu sedikit-sebanyak dapat dilupakan. Otaknya cuba memikirkan hari esok. Hari yang memang dinanti-nantikan sepanjang minggu ini. Ahh, tidak sabarnya! Jerit hati kecilnya.

1 comments:

Post a Comment

One Words

life is only therapy just let me shop second best thing

My Days

Daisypath Anniversary tickers

My Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Last but not Least

cat flower